Czy można jednocześnie odpoczywać i uprawiać sport? Oczywiście, że tak. Wyjazd nad wodę umożliwia aktywne spędzanie wolnego czasu. SUP, czyli ‘stand-up paddleboarding’ szturmem zdobywa świat jako najszybciej rozwijający się sport wodny na świecie.

SUP, czyli wiosłowanie na desce na stojąco

Po raz pierwszy, kajaki pompowane pojawiły się na Hawajach w latach 40. ubiegłego wieku i były wykorzystywane przez lokalnych poławiaczy ryb. Dopiero po 2001 roku, jeden z legendarnych surferów – Laird Hamilton – zaczął wykorzystywać deskę do wiosłowania na stojąco do celów sportowych. Od tego czasu, SUP zyskiwał coraz większą popularność i stał się dostępny praktycznie dla każdego.

Aktualnie, w wielu sklepach z artykułami sportowymi, można kupić w przystępnej cenie zestaw, najczęściej składający się pompowanej deski, wioseł, linek do nogi, pompki i wygodnego do przenoszenia futerału. Wnętrze deski wypełnione jest karbonowym szkieletem, który pod wpływem pompowanego powietrza ulega usztywnieniu. Zatem, prosta konstrukcja sprzętu umożliwia szybkie jego rozłożenie, jak i złożenie. W trakcie wyboru właściwej dla siebie deski należy wziąć pod uwagę masę ciała oraz wzrost użytkownika, ponieważ jej rozmiar trzeba dostosować do wspomnianych parametrów.

Dlaczego warto wybrać SUP?

Aby popływać na desce SUP, nie trzeba mieszkać nad morzem czy oceanem- wystarczy pobliski staw, jezioro lub kręta rzeka. Wiosłowanie na stojąco jest, co prawda, podobne do surfowania, ale opanowanie techniki bywa, zdecydowanie, łatwiejsze. Najtrudniejszą częścią jest nauczenie się, w jaki sposób stać na desce, by utrzymać balans. SUP został zaprojektowany w ten sposób, aby można było go wykorzystywać do różnych celów. Dlatego, coraz częściej obserwuje się osoby używające SUP również do wędkowania, jogi, eksplorowania częściowo zanurzonych jaskiń, czy przemieszczania się z psem po tafli jeziora lub zatoce. W kontekście rekreacyjnego uprawiania tego rodzaju aktywności fizycznej wskazuje się na jedyne ograniczenie, jakim jest wyobraźnia użytkownika deski. Coraz częściej organizowane są wyścigi na kajakach pompowanych, co stwarza możliwość rywalizacji, a dla osób, które nie do końca radziły sobie podczas nauki surfowania, korzystanie z deski stanowi dobrą alternatywę.

Czy każdy może korzystać z SUP?

Właściwie każdy, kto ma ochotę, może zacząć korzystać z SUP, bez względu na wiek, czy doświadczenie sportowe. Jest odpowiedni dla dzieci, dorosłych, seniorów, celebrytów, joginów, a nawet dla psów. Pływanie na desce jest bezpiecznie i nie obciąża stawów, a także dostarcza dużo radości, przynosząc korzyści terapeutyczne. Naczelnym przesłaniem wiosłowania na kajakach pompowanych jest aktywne spędzanie wolnego czasu w urokliwych miejscach, delektowanie się ciszą, widokami i zachodami słońca.

Jakie korzyści dla zdrowia przynosi wiosłowanie na desce?

  1. Nauka utrzymania równowagi. Korzystanie w SUP wymaga wprowadzenia, na początku, kilku treningów, które pomagają uzyskać stabilność i zwiększyć wytrzymałość nóg, tak, by podczas wiosłowania nie pojawiały się problemy z balansem. Wpływa to, niezaprzeczalnie, na poprawę postawy oraz elastyczności mięśni i stawów.
  2. Rozwiązanie dla osób, powracających do zdrowia po kontuzji. Wykorzystanie kajaków pompowanych podczas rekreacyjnej aktywności fizycznej na wodzie nie generuje większych obciążeń i pozytywnie wpływa na zwiększenie zakresu ruchu w stawach oraz rekonwalescencję.

  3. Obniżenie poziomu stresu. Nie od dziś znane są terapeutyczne właściwości wody w kontekście poprawy samopoczucia i ukojenia zmysłów.

  4. Zwiększenie wytrzymałości fizycznej. Osoby, które preferują rywalizację i treningi typu cardio, mogą SUP wykorzystać np. do wyścigów z przyjaciółmi. Ponadto, wiosłowanie wpływa także korzystnie na zwiększenie siły i masy mięśni, ponieważ angażuje dużą liczbę mięśni, dlatego może być wykorzystywany jako element planu treningowego.

  5. Poprawa pracy układu sercowo- naczyniowego. Dowiedziono, że pływanie na desce na stojąco na świeżym powietrzu korzystnie wpływa na ogólną kondycję organizmu i zmniejsza ryzyko zawałów serca i udarów.

  6. Pomoc w redukcji masy ciała. Pływanie na kajakach pompowanych sprzyja utracie zbędnych kilogramów: jedna godzina intensywnego wiosłowania może przyczynić się do spalenia ponad 700 kilokalorii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ